Vigtigt at vide om spinnehjul

Et spinnehjul, også kaldet fastspolehjul, kan bruges til fiskeri ved åen, i søen eller ved havet. Da du ikke ligesom ved fluehjulet har en lang line du skal kaste bagud først er det utrolig nemt at bruge et spinnehjul. Hjulet gør det meste af arbejdet, så du skal blot slippe linen på det rigtige tidspunkt når du kaster ud. Dette gør det til et velegnet begynder hjul for både børn og voksne.
Spinnehjulet er nok den type fiskehjul der er mest udbredt i verden. Spinnehjulet kan spores helt tilbage til 1870´erne og blev egentlig udviklet med henblik på at fiske med kunstige fluer. Ikke desto mindre fandt man hurtigt mange andre anvendelsesmuligheder til hjulet.

Nederst på siden har jeg interviewet forfatter og fiskeribiolog Steen Ulnits omkring spinnehjul og hvad man skal være opmærksom på når man skal købe nyt spinnehjul. Læs interviewet.

Se mine anmeldelser af spinnehjul:

 

Spinnehjulets begreber

Når du skal ud at købe nyt spinnehjul bør du have lidt styr på begreberne så du får det rigtige hjul til dine behov.

Størrelse:

Spinnehjulet fås i flere forskellige størrelser så du kan målrette hjulet efter dit fiskeri. Er du mest til havfiskeri med store fiskestænger og tungt forfang bør du vælge et stort spinnehjul. Skal du derimod fiske i åen hvor der er begrænset plads og brug for små fine kast bør du nok vælge et mindre hjul. På hjulet kan du også se hvilken line størrelse der er mest velegnet til hjulet – derudfra kan du vurdere hvilket hjul størrelse du bør vælge.

Bremser:

På nogle spinnehjul er der en forbremse på andre er der en bagbremse. Som navnet antyder sidder forbremsen forrest på hjulet foran spolen og kan justeres med en skrueknap eller lignende. Bagbremsen justeres bagest på hjulet. Du bør justere bremsen alt efter hvilken slags fiskeri du er i færd med da en for hårdt stillet bremse kan resultere i at linen knækker eller en for løs stillet bremse kan medføre at du mister din fangst når fisken bider på krogen.

Spole:

Spolen er der hvor du monterer og påfører linen. Hvis du fisker meget i saltvand bør du gå efter materialer der ikke kan ruste – f.eks. grafit. Hvis du gerne vil have et meget let hjul kan du med fordel vælge aluminium.

Gear Ratio:

Ligesom gearet på en cykel kan du faktisk sige at spinnehjulet er et slags gear. Gear ratio fortæller hvor mange gange spolen drejer hver gang du drejer en gang rundt med håndtaget. F.eks. betyder en gear ratio på 3:1 at du kun skal dreje håndtaget en gang rundt mens spolen drejer 3 gange.

Bøjlen:

Bøjlen er den, ofte sølvfarvede, tynde metastang du slår frem og tilbage når du kaster ud og spinner ind. Bøjlen skal kunne holde til mange og nogle gange lidt voldsomme frem og tilbage slag. Det er en god ide at slå bøjlen frem og tilbage et par gange når du afprøver et nyt hjul så du kan se om det ser solidt ud.

Kuglelejer:

Kuglelejerne hører til spinnehjulets indre tekniske del og er ikke noget du umiddelbart kan se. Ikke desto mindre afgør kuglelejerne hvor nemt og glat hjulet kører og hvor balanceret en indspinning du får. Mange kuglelejer er tit at foretrække.

Håndtag:

Håndtaget skal helst bør kunne afmonteres og rengøres og det betyder også noget om du synes du har et godt greb i håndtaget når du f.eks. har fedtet med levende agn, powerbait eller lignende.

Anti reverse knap:

På de fleste hjul er der en knap til at indstille om hjulet skal spole baglæns eller ej hvis du drejer modsat rundt med håndtaget. Dette kan være en fordel hvis du f.eks. får kludder i linen.

 

Interview med Steen Ulnits omkring spinnehjul

Steen UlnitsTest af spinnehjul

  • Steen Ulnits er kendt for sit arbejde for at fremme vandmiljø og fiskevand i Danmark.
  • Han har blandt andet skrevet 25 bøger om fiskeri og utallige debatindlæg og læserbreve.
  • Uddannet fiskeribiolog fra Aarhus universitet
  • Journalist, forfatter & fotograf
  • Medstifter af magasinet “Flugfiske i Norden”
  • Foredragsholder & underviser
  • Har rejst verden rundt med fiskestang

Læs meget mere om lystfiskeri på Steen Ulnits hjemmeside www.ulnits.dk – og hans nye hjemmeside  http://www.steenulnits.dk/

Steen driver også siden http://www.angling-eastjutland.dk/ hvor jeg tit henter hjælp og inspiration når jeg skal på fisketur i det østjyske.

 

Hvornår fik du dit første spinnehjul og hvilket mærke var det?

Svar: Det var i 1968 og et “Hawg” fastspolehjul af vistnok japansk oprindelse. Det var for lille og for billigt. I hvert fald holdt det ikke ret længe, før det begyndte at hakke i det og gik til sidst helt i smadder. Bremsen havde kun to indstillinger – ingen eller fuld bremse, og bøjlen var manuel. I det hele taget noget værre bras, jeg godt kunne have været foruden. Men jeg anede intet om hjul i de dage – og havde heller ingen penge.

Jeg købte hjulet sammen med en bundsolid 5 fods massiv “Fiwa” glasfiber spinnestang fra Østtyskland, som holdt i mange år og fangede mange fisk. Gedder op til 5-6 kg. Eneste problem var broringene, der bestemt ikke var tiltænkt saltvand. De rustede op på rekordtid. Det klarede jeg ved at skifte dem ud med svenske Streamline line, der kunne tåle saltet.

 

Hvilket hjul har du fanget din største fisk med?

Svar: Hvis vi skal regne i flest kilogram, må det være en blå marlin på 120 kg fra Cuba. Ingen kæmpe, men rigeligt til at give mig sved på panden og lange arme, inden den var sikkert ombord.

Hjulet, den blev fanget på, var et guldskinnende Penn International i 130 lbs.klassen med Lever Drag bremse. Et hjul, der vejer adskillige kilogram, men som sagtens kan synes lidt lille, når man er koblet op på en af havets virkelige sprintere. Jeg følte mig klart som den lille i den første halve time af fighten!

 

Med din erfaring, hvad kigger du så selv efter, når du skal ud og købe nyt spinnehjul ?

Svar: Det første, jeg selv altid kigger efter og kontrollerer, er bøjlefunktionen. Bøjlen skal kunne slå over i enhver situation. Den skal ikke kunne “hænge” på noget tidspunkt.

Den bedste måde at kontrollere dette på er ikke at dreje med håndtaget som under kast og indspinning. Da slår de fleste over som tilsigtet. Nej, tag i stedet fat om hjulhuset med venstre hånd og åbn så bøjlen. Drej nu langsom rotoren rundt med højre hånd, indtil bøjlemekanismen gør modstand. Forsæt, til bøjlen slår over. Det skal ske jævnt og uden problemer, og den må som sagt ikke kunne blive hængende på noget tidspunkt eller sted.

Det kan den faktisk på mange selv dyre hjul, men denne lille test afslører det altid, og så er det videre til næste hjul! Vær klar over, at det kan dreje sig om et enkelt hjul i en serie – ikke nødvendigvis hele serien. I min e-bog “Spinnefisker” har jeg derfor gjort en del ud af tenikken i moderne spinnehjul, så man som køber kan stå bedst muligt rustet. Se www.steenulnits.dk/Spinnefisker.html for nærmere oplysninger.

 

Hvad er det vigtigste at lægge mærke til, når man skal købe et nyt spinnehjul, når man er nybegynder?

Svar: Det hele skal jo virke, men om det hele så også gør det efter nogle måneders hårdt fiskeri, er en helt anden sag. Det kan man aldrig vide. Valg af hjul er ofte en tillidssag. Har man haft dårlige oplevelser med ét bestemt fabrikat, holder man sig i regelen fra det fremover. Og omvendt.

Generelt er alle spinnehjul gode i dag. Var de ikke det, ville den pågældende fabrikant næppe være i branchen længere. Til gengæld sker der i stigende grad det, at en producent leverer samme grundlæggende hjul i forskellige udgaver til forskellige mærker. Som jo så grundlæggende sælger det samme hjul via forskellige kanaler og med varierende navne på.

Som nybegynder fokuserer man ofte på antallet af kuglelejer, og det er desværre lidt misvisende. Dels er antallet i sig selv ikke nogen garanti for en højere eller lavere kvalitet. Og dels er kvaliteten på de anvendte lejer vigtigere end antallet. Mange hi-end hjul imponerer ikke med antallet af kuglelejer, men er bygget rigtig godt og bruger i stedet et fåtal kuglelejer af højeste kvalitet.

Og når vi snakker kuglelejer, så er rustfri kuglelejer altså ikke saltvandsbestandige. Selv ikke de bedste og dyreste. Intet hjul er designet til at komme under vandet og få saltvand i lejer og drev. Rigtig mange garantisager skyldes ufrivillige dukkerter, som ejermanden måske slet ikke opdagede. Hjuldoktoren er derimod aldrig i tvivl, når han har fået patienten på bordet og åbnet op til indmaden. Da er der ræverødt – også blandt de rustfri lejer…

 

Der er mange mærker på markedet i dag. Er der ét mærke, du vil fremhæve frem for andre og hvorfor?

Svar: Nej. De etablerede mærker som ABU Garcia, Shimano og Daiwa er alle gode og kun etablerede, fordi de er netop det – stabilt gode! Ingen af disse fabrikater har råd til at sende noget bras på markedet, som sætter deres gode ry og rygte over styr. Lystfiskere taler sammen – i dag mere end nogensinde. Nu har vi jo internettet, hvor alle kan tale ud og lufte deres meninger om alting og for alle, der gider læse det.

Jeg har gennem årene selv været alle fabrikaterne igennem, og alle “navnene” har budt på mere eller mindre gode og dårlige hjul. Nogle hjulserier har ramt det hele rigtigt og bliver til klassikere med flere år på bagen. Andre er sluppet dårligt fra det og derfor forsvundet allerede året efter. Kunderne ved nok, hvad de vil have – hvad der dur, og hvad der ikke gør!

 

Der er mange tekniske nyheder på markedet fra producenterne af fiskehjul  –  F.eks. Nano forsegling eller nye bremsesystemer osv. Er der noget du vil fremhæve som særligt interessant?

Svar: Jeg er ikke i tvivl om, at vi vil se flere hjul med nano-teknologi – specielt i de små og mellemstore størrelser og i de lidt højere prisklasser. Nano-coating af udvalgte komponenter giver virkelig mulighed for at lave lettere hjul, som stadig er lige så stærke. Nano er derfor et af de områder, vi givet vil se meget mere til fremover. De lidt større hjul vil stadig have gavn af at blive fremstillet helt i metal.

Mht. bremsesystemer så vil udviklingen naturligvis fortsætte her. Fremkomsten af de uelastiske superliner stillede jo fornyede og forhøjede krav til netop bremsen, der skulle være jævnere end før, hvor den elastiske nylonline jo kunne afbøde de værste ujævnheder i bremsesystemet. Not any more!

 

Hvad er dit favorit spinnehjul gennem tiderne?

Svar: Der har været nogle stykker. Mit første virkelige favorithjul var ABU’s 444A, der fangede mange kystørreder for mig i de tidlige 1970‘ere. Så kom først et tysk Quick Finessa 330 til og overtog mit kystfiskeri, og det blev siden erstattet af et Cardinal 66, som jeg var meget glad for.

Dernæst havde jeg nogle år, hvor jeg var fascineret af UL spin og brugte det overalt – ved å, sø og kyst. Min klare favorit var her det lille Mitchell 308 fyldt op med Platil Extra Strong 0.16 mm. Jeg har haft mange vidunderlige oplevelser med flotte kystørreder på dette outfit, der også bestod af en 5,5 fods Hardy Fibalite, som næppe magtede at kaste noget tungere end mit 7 grams Glimmy!

Jeg har altid været glad for at fiske gedder – sikkert fordi jeg boede ikke så langt fra en række moser, der virkelig husede store fisk. Jeg blev hurtigt glad for multihjul til dette fiskeri, og favoritten blev et Ambassadeur 5500C, som jeg landede mange fisk på. Heriblandt min største spinnegedde, der vejede 11,0 kg og målte 107 cm. Nok til ABU’s guldnål! Gedden tog for øvrigt en 18 grams Reflex spinner.

I dag har jeg skabene fyldt med alskens Ambassadeur hjul, som jeg bruger oftere og oftere. Altid til trolling, men oftere og oftere også til spinnefiskeri. Med tiden skal der større udfordringer til, og på trods af alverdens avancerede centrifugalbremser og magnetbremser så kræver det stadig sin mand at håndtere et Ambassadeur hjul og den vildt roterende spole under kast! Til gengæld får man så den forunderlige følelse af direkte kontakt mellem fisk og fisker, som intet fastspolehjul kan give.

 

Er der andet du har lyst til at sige om fiskeri med spinnehjul?

Svar: Havde vi ikke haft spinnegrejet, som vi kender det i dag, havde vi ikke haft noget sportsfiskeri, som vi kender det i dag. Spinnefiskeriet har bragt lystfiskeriet ud til så mange mennesker, som tilfældet er, fordi grejet er så let at håndtere. Det samme kan man ikke sige om fluefiskeriet, der er langt sværere at gå til, og som derfor aldrig har fået en folkelig udbredelse.

Og så lige en sidste ting: Når man som jeg også er inkarneret fluefisker, kan man kun undres over, at vor tids hi-end spinnehjul ikke koster mere, end de gør. Som fluefisker er man blevet vænnet til at betale flere tusinde kroner for et fluehjul, der er så simpelt, at enhver med en computerstyret drejebænk selv kunne fremstille det.

For den samme pris kan man få et hyperavanceret spinnehjul mere flere komponenter af mindste tolerance, end nogen magter tælle. Og for blot nogle få hundrede kroner kan man få spinnehjul, der er så avancerede i opbygning, at man som fluefisker næppe kan fatte det.

Den korte udgave: Som fluefisker bliver man tørret – som spinnefisker får man nærmest sine hjul forærende!

Mols, 9. januar 2012

Steen Ulnits

 

Tusind tak til Steen for et meget interessant og uddybende interview omkring spinnehjul!

Simon

1 Kommentar

  1. ABU Revo Neos 30D – Fiskehjul
    23. april 2016

    […] men det er jo heller ikke kassen du skal fiske med. Det som kassen ikke udstråler gør spinnehjulet til gengæld. Designet er smart og farverigt og ligner noget der kunne være fra styretøjet i en […]

    Besvar

Skriv et svar